nieuwe visie SER op rol OR

OR aan tafel bij bepalen strategie

SER-notitie: ‘Toekomstgerichte medezeggenschap

Dit jaar presenteert de Commissie Bevordering Medezeggenschap van de SER de notitie ‘Toekomstgerichte medezeggenschap’. Kernpunt van deze notitie is de oproep vanuit de SER om het gesprek over strategische lange termijn onderwerpen als organisatie zeker ook met de OR te voeren. Begin van de zomer is deze notitie gepubliceerd. We pakken 3 elementen eruit. In dit eerste artikel ligt de focus op oproep van SER aan OR om mee te denken over lange termijn strategie. Hoe doe je dat?

Kim Putters ziet grote transities op Nederland afkomen 

Bij de eerste presentatie van deze notitie gaf Kim Putters een inkijkje in wat we van de SER kunnen gaan verwachten:
Kijkend met de bril van nu zijn grote transities nodig op het gebied van energie, water, milieu, infrastructuur en werkgelegenheid en dat maakt dat op allerlei niveaus verandering nodig is en dus ook bij organisaties. En de medezeggenschap vormt daar een natuurlijk platform voor. Het uitspreken van zijn bijdragen moest hij indertijd aan SER directeur Kyra Keybets laten, wegens formatieverplichtingen, maar zijn visie is duidelijk.

Wat is nu de kern van deze SER-notitie?

De commissie pleit ervoor om niet alleen de korte termijn te bekijken als OR. De Wet op de Ondernemingsraden met het adviesrecht van artikel 25 leidt daar haast automatisch toe. De blik wordt dan immers gericht op zaken die al ‘voorgenomen besluiten’ gaan worden. Kortom in adviesaanvragen gaat het per definitie om meer korte termijn besluiten, die al in de pijplijn zitten. Anders komt er immers geen adviesaanvraag. En dat zelfde geldt voor het artikel 24 overleg wat in principe een jaar vooruit kijkt. Maar de Commissie vindt dat perspectief wat verouderd. De blik in de OR moet gericht gaan worden op de lange termijn en de grote thema’s als energie, water, milieu etc. Zie Toekomstgerichte medezeggenschap SER.

Wat betekent dit voor een OR? Meedenken over strategie

Deze strategische onderwerpen zijn ingewikkeld en vragen vaak ook om het denken in scenario’s, rekening houdend met allerlei onzekerheden. Geen dagelijkse kost voor een gemiddeld OR-lid. Maar wel uitdagend en interessant.

Wat wil je weten over de strategie?

Werk aan de winkel dus. Het kan dan helpen om speerpunten te bepalen in het licht van de toekomst van de organisatie. Tijd om je als OR te verdiepen in ‘strategie’ en dat wil je als het even kan natuurlijk combineren met een blik op de toekomst van je eigen organisatie. Een combinatie van wat theorie en vooral veel praktijk. Er is in de vakliteratuur een berg van modellen en inzichten beschikbaar, waar je bij het kijken naar strategie gebruik van kunt maken.

Als OR kun je het qua theorie of modellen zo ingewikkeld maken als je zelf wilt of nodig is voor de organisatie. Variërend van een praktisch SWOT-analyse tot een blik op disruptie of synergiën. Waarbij inhoud en vorm per OR en per organisatie anders zal zijn. Samen kun je dan in kaart brengen wat de speerpunten voor jullie organisatie zijn.

Mogelijke strategische onderwerpen

In principe is de rij onderwerpen eindeloos uit te breiden. De SER-notitie noemt o.a.:

  • technologisering/digitalisering/robotisering/kunstmatige intelligentie/innovatie
  • arbeidsmarktontwikkeling/flexibilisering van de arbeid/duurzame inzetbaarheid/migratie/diversiteit en inclusie
  • economische toekomstbestendigheid/fusies en overnames
  • gezondheid/pandemieën
  • internationalisering/globalisering/Europese wetgeving
  • geopolitieke verschuivingen (aanvoerlijnen, transportkosten, etc)
  • klimaat/duurzaamheid/energietransitie/circulaire economie
  • crisissituaties en voorbereiding daarop

Een mooie waslijst aan onderwerpen, die een start kan zijn voor een OR om de blik op de toekomst te bepalen. Wat is relevant voor jullie organisatie? Wat past op de agenda? Loof ondersteunt ondernemingsraden hierbij met workshops en trainingen.