Verbeter de dialoog met je bestuurder (2)
– doelen stellen –
8 cases met adviezen ter inspiratie
Wil je als ondernemingsraad échte waardevolle invloed uitoefenen, dan is het voeren van een goede dialoog met de bestuurder enorm belangrijk. Makkelijker gezegd dan gedaan, want in de praktijk is dat niet altijd eenvoudig. Hoe kan je als OR de dialoog met de bestuurder verbeteren?
We geven 8 korte cases en aanwijzingen. Ter herkenning of ter inspiratie; handvatten voor actie. Deze cases komen uit onze praktijk. Waarbij we het kort en eenvoudig houden, zo hopen we het leesbaar te houden.
- In de spiegel kijken
- Doelen stellen
- Luisteren en vragen stellen
- Zoek naar de belangen
- Maak proces en interactie bespreekbaar
- Afstemmen op de ander
- Zelf ander gedrag laten zien
- Escaleren
Doelen stellen
“Wij hebben een bestuurder die de agenda van ons overleg bepaalt. Hij vertelt ons van alles en wij luisteren en reageren op instemmings- of adviesaanvragen. Wij hebben eigenlijk het gevoel dat wij niet echt iets toevoegen, we reageren op wat de bestuurder wil, sturen een beetje bij en onze inbreng zit hem in de details..”
Wat kun je als OR doen om de dialoog te verbeteren?
Beeld vormen
Om echt te kunnen meepraten en zelf meer regie te hebben, is het nodig dat je als ondernemingsraad weet wat je zelf belangrijk vindt. Hoe kom je hierachter? Als je dat zelf nog niet weet, dan kan je hierachter komen door bij de collega’s op te halen wat er speelt, over wat er goed gaat, wat beter kan, waar de behoefte zit.
Toetssteen
Volgende stap is dat je na die inventarisatie als OR met elkaar bespreekt met welke onderwerpen en thema’s je aan de gang wilt gaan in de komende periode. Waar wil je naartoe? En: waar sta je voor als OR? Wat zijn je belangrijke waarden? Visie en missie bepalen dus.
Prioriteiten
Vaak is het ook goed om prioriteiten te bepalen en keuzes te maken over wat je wel en niet gaat oppakken. Een manier is om taken op basis van de factoren ‘belangrijk’ en ‘dringend’ in te delen. Met deze factoren kom je tot een verdeling van vier soorten taken:
1. dringend en belangrijk
2. niet dringend en belangrijk
3. niet belangrijk en niet dringend
4. dringend en niet belangrijk
Maak als OR eens een verdeling van je taken op basis van deze vier factoren. Je merkt dan dat als je bezig wilt zijn met de dingen die er echt toe doen, dat je dan wegblijft van taken die niet belangrijk zijn. Je hebt misschien vaak het idee dat je al bezig bent met zaken die dringend en belangrijk zijn, bijvoorbeeld omdat anderen je vragen even mee te kijken of iets aan te leveren, maar vaak is dat niet zo. Denk aan sommige telefoontjes, mails, rapporten, overleggen, vergaderingen. Als je als OR effectief wilt werken en de regie houdt, dan zorg je ervoor dat je vooral bezig bent met zaken die belangrijk en niet dringend zijn. Zet dat eens op een rij, waardoor je overzicht creëert. En waarmee je ook voorkomt dat zaken ‘opeens’ toch dringend worden. Het helpt je bovendien om in het overleg met de bestuurder jezelf als OR sterker en steviger te profileren en meer regie te pakken op de agenda en het overleg.
Deze tips (en de whitepaper) zijn geschreven door Maaike Verheul en Erik Riet. Twee trainers en adviseurs met een rijke ervaring in het begeleiden van ondernemingsraden en het helpen bij een goed overleg tussen bestuur en OR. Nieuwsgierig? Bel ons 072-5891589 of vraag een voorstel aan.
Maaike Verheul Erik Riet