Verbeter de dialoog met je bestuurder (8)
– escaleren –
8 cases met adviezen ter inspiratie
Wil je als ondernemingsraad échte waardevolle invloed uitoefenen, dan is het voeren van een goede dialoog met de bestuurder enorm belangrijk. Makkelijker gezegd dan gedaan, want in de praktijk is dat niet altijd eenvoudig. Hoe kan je als OR de dialoog met de bestuurder verbeteren?
We geven 8 korte cases en aanwijzingen. Ter herkenning of ter inspiratie; handvatten voor actie. Deze cases komen uit onze praktijk. Waarbij we het kort en eenvoudig houden, zo hopen we het leesbaar te houden.
- In de spiegel kijken
- Doelen stellen
- Luisteren en vragen stellen
- Zoek naar de belangen
- Maak proces en interactie bespreekbaar
- Afstemmen op de ander
- Zelf ander gedrag laten zien
- Escaleren
Escaleren
“Wij hebben van alles geprobeerd om een goede relatie met de bestuurder te hebben, we hebben eerlijk naar onszelf gekeken en zijn pro-actief, maar keer op keer worden wij door de bestuurder gepasseerd. We krijgen geen instemmings- of adviesaanvragen en de bestuurder biedt iedere keer weer zijn verontschuldigingen aan als wij dit aangeven, maar er verandert eigenlijk niets.”
Wat kun je als OR doen om de dialoog te verbeteren?
En dan heb je als OR alles uit de kast gehaald om invloed uit te oefenen, je hebt het gesprek met de bestuurder gevoerd over belangen, je hebt geluisterd, vragen gesteld, samengevat, je hebt afgestemd op zijn voorkeursgedrag, zelf ander gedrag laten zien, feedback gegeven, enz. en toch haalt het allemaal niets uit. De OR wordt steeds gepasseerd als er (belangrijke) besluiten worden genomen, waardoor de OR zo langzamerhand met de handen in het haar zit. Wat nu?
Zoals uit de voorgaande casussen en tips blijkt, is het de visie van Loof dat een OR vooral door middel van het voeren van een goede dialoog haar invloed uit kan oefenen. Juist aan het begin van een besluitvormingsproces wil je als OR graag meedenken, ideeën aandragen, samen opties verkennen. En natuurlijk gebruikt de OR ook haar advies- en instemmingsrecht. Maar als het goed is, is het de OR allang bekend dat er een aanvraag aan komt, gewoon omdat hierover in een eerder stadium met elkaar is gesproken.
De escalatieladder
Als je als OR geen of nauwelijks advies- of instemmingsaanvragen ontvangt, dan kan het op een gegeven moment nodig zijn om als OR terug te vallen op de juridische mogelijkheden die de WOR de OR aanreikt. Dat betekent dan dat de OR, als bijvoorbeeld blijkt dat er een besluit is genomen waarvoor geen instemming aan de OR is gevraagd, dit allereerst aangeeft bij de bestuurder.
Ervan uitgaand dat je als OR al vaker hebt aangegeven dat je een aanvraag verwacht, doe je (binnen 1 maand!) een beroep op de nietigheid. Hierdoor bestaat het besluit niet meer. Wat je als OR dan in wezen doet, is de bestuurder op die manier dwingen om het voorgenomen besluit (alsnog) aan de OR ter instemming voor te leggen. Dat is niet eenvoudig om te doen, maar soms is het goed en nodig, omdat je hiermee jezelf als OR serieus neemt, je alle andere middelen al hebt geprobeerd en een grens trekt. Zo’n actie zorgt ervoor dat de bestuurder zelf merkt dat hij wordt gedwarsboomd in de uitvoering van het besluit. Dit zal hij niet onmiddellijk waarderen. Tegelijkertijd wordt hij gedwongen om alsnog met de OR in gesprek te gaan. Om te voorkomen dat partijen echt bij de rechter belanden en de zaak verder escaleert. In dat gesprek doet de OR er goed aan om de wijze waarop de OR en de bestuurder met elkaar samenwerken, bespreekbaar te maken en duidelijke afspraken te maken voor de toekomst. Een juridische stap dus om de dialoog alsnog mogelijk te maken.
Deze tips (en de whitepaper) zijn geschreven door Maaike Verheul en Erik Riet. Twee trainers en adviseurs met een rijke ervaring in het begeleiden van ondernemingsraden en het helpen bij een goed overleg tussen bestuur en OR. Nieuwsgierig? Bel ons 072-5891589 of vraag een voorstel aan.
Maaike Verheul Erik Riet