Een aantal veelgestelde vragen en achtergrondinformatie met uitleg op een rij.
Vraagbaak OR-rechten en taken

Wat zijn de taken van een OR?
Alle begin is moeilijk, ook voor ondernemingsraden. Er wordt nogal wat van je gevraagd als je start in de medezeggenschap. Wat zijn de taken van een OR? Er kunnen thema’s in de organisatie spelen die direct veel kennis en kunde vragen van de OR. Daarnaast ontstaat er ook een nieuw team: ook hierin is het de uitdaging zo snel mogelijk tot een soepele samenwerking te komen. Verder lezen
Wat is de kern van artikel 25, het adviesrecht van de OR?
Adviesrecht van de OR, wat verstaan we daar onder? De kern van de wet is dat de ondernemingsraad door de ondernemer in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over een door hem voorgenomen ‘belangrijk’ besluit. Het adviesrecht OR geldt dus niet voor besluiten die regelmatig worden genomen. Verder lezen
Wanneer is artikel 27, het instemmingsrecht van toepassing?
Instemmingsrecht en adviesrecht wordt nog wel eens door elkaar gehaald. Wanneer geldt instemmingsrecht? En let op de speciale aandachtspunten. Verder lezen
Wanneer is er wel of niet sprake van een reorganisatie?
We worden regelmatig gebeld door ondernemingsraden waar sprake is van stevige wijzigingen in hun organisatie, maar waarbij de bestuurder claimt dat er ‘geen sprake is van een reorganisatie’ en dat adviesrecht van de OR volgens artikel 25 dus helemaal niet aan de orde is. Verder lezen
Wat als de organisatie nog geen OR heeft?
Als je als organisatie eenmaal een OR -kort voor ondernemingsraad- hebt, dan lijkt het allemaal vanzelfsprekend. De OR-leden hebben een vast overleg met elkaar. Er is overleg met het directielid die dan aanschuift als ‘bestuurder’. De OR-leden weten van de hoed en de rand als het gaat om hun rechten en plichten. Kortom als het loopt, dan loopt het wel. Maar als je nu nog geen OR hebt? Hoe zorg je dan dat je er een krijgt? Lees verder
Hoeveel uren kan een OR-lid besteden aan medezeggenschapswerk?
In de praktijk wordt er vaak gekeken naar het aantal overleggen per jaar en dat daarnaast nog wordt gekeken naar de tijd om zaken te lezen en advies uit te brengen. Varieert al naar gelang de drukte van agenda’s; bij grote organisaties horen we wel dat men halve dag per week voor OR-werk heeft. Voorzitter en secretaris krijgen voor hun voorbereiding en agendacoördinatie veelal extra uren. Ook de wet schrijft een aantal richtlijnen voor. Lees verder
vrijblijvend advies
Vragen of advies nodig?
Neem contact op met Talja, zij vertelt je graag meer over de mogelijkheden.
