Oog voor interpersoonlijke behoeften bij teams

De casus. Voor een multinational in medische apparatuur heeft Loof een workshop verzorgd voor projectmanagers die wilde zorgen voor een succesvolle overgang bij de stap van thuiswerken naar hybride werken. Tijdens de thuiswerkperiode waren er binnen de 15 teams van deze organisatie verschillende behoeften ontstaan aan de manier van werken en werken met elkaar. Hoe konden de projectmanagers zorgen voor een soepele overgang naar hybride werken? Inspelen op verschillen bij teamvorming.

Succesvol omgaan met verschillen bij verandering

Onze aanpak. In overleg met de opdrachtgever is gekozen om tijdens de workshop de focus te leggen op interpersoonlijke behoeften en te werken met de Fundamentele Interpersoonlijke Relatie Oriëntatie (FIRO) (zie kader).

De invulling van de drie belangrijke interpersoonlijke behoeften van een werknemer is bij thuiswerken anders dan op kantoor. De deelnemers hebben in de workshop geleerd en ervaren dat bij de terugkeer naar kantoor het belangrijk is focus te hebben op deze veranderde invulling van behoeften. De eerste vraag die tijdens de workshop dan ook centraal stond was hoe de interpersonal needs van de projectmanagers zelf waren (veranderd). Want wanneer je niet bewust bent van jouw eigen behoeften, spiegel je jezelf onbewust met je collega’s en teamleden. Door bewustwording herken je bij jezelf en je teamleden de verschillende behoeften en is er ruimte voor een gesprek. Het opzoeken van interactie wordt dan een stuk eenvoudiger.

Fundamentele Interpersoonlijke Relatie Oriëntatie ( FIRO ) is een theorie over interpersoonlijke relaties, geïntroduceerd door William Schutz in 1958. Deze theorie verklaart de interpersoonlijke interacties van een lokale groep mensen. Het is gebaseerd op de overtuiging dat wanneer mensen samenkomen in een groep er drie belangrijke interpersoonlijke behoeften zijn waarnaar ze op zoek zijn: genegenheid / openheid, controle en inclusie. Schutz ontwikkelde een meetinstrument die ontwikkeld is om te meten hoe groepsleden zich voelen als het gaat om inclusie, controle en genegenheid / openheid of om feedback te krijgen van mensen in een groep.

Anticiperen op interpersoonlijke behoeften

Het resultaat. Met kennis over hun eigen en interpersonal needs in het algemeen waren de projectmanagers na de workshop in staat te anticiperen en het gesprek te openen op de verschillen in behoeften tussen teamleden die na corona weer naar kantoor zouden komen. Die bewustwording gaf ze inzicht hoe ze in hun leiderschap konden inspelen op de te verwachten verschillen in individuele behoeften van hun teamleden. Ook wisten ze wat voor hen belangrijk was om te bespreken en hoe ze verwachtingen bespreekbaar konden maken. Met elkaar kon er een plan gemaakt worden om in te spelen op de behoeften van hun teamleden.