Samenwerking OR en bestuurder: de voordelen van een gezamenlijke OR-training

Profielfoto Karlijn van der Meer. Trainer bij Loof training en advies

Geschreven door Karlijn van der Meer, trainer & adviseur bij Loof

Samenwerken tussen OR en bestuurder is voor veel organisaties zoeken. Het overleg staat vaak wel gepland, maar echte samenwerking, waarin verwachtingen worden uitgesproken en je samen groeit, ontstaat niet vanzelf.

Recent trainde ik een OR waarbij de bestuurder en HR-manager vanaf het begin deelnamen aan de training. En dat is bijzonder. Want het bekende ‘bezoekje’ van de bestuurder voelt dan ineens heel anders: minder ongemakkelijk en juist van grote waarde.

In dit artikel lees je wat er verandert wanneer OR en bestuurder samen leren, en waarom dit de samenwerking in de praktijk direct versterkt.

Het klassieke ‘bezoekje’ van de bestuurder

Laatst trainde ik een (deels) nieuwe OR voor twee dagen. We adviseren altijd om bij dit soort type trainingen de bestuurder aan te laten sluiten. We merken in de praktijk dat ‘het bezoekje’ voor veel OR’en spannend is.

In de eerste fase van de training werk ik vaak alleen met de OR. We duiken in de wereld van de WOR en medezeggenschap. De OR vormt zich een beeld van wat ze kunnen en willen betekenen. Tegelijkertijd krijg ik als trainer een (weliswaar eenzijdig) beeld van hoe het in de organisatie gaat en hoe de bestuurder wordt ervaren.

Wanneer de bestuurder later aansluit, voel je vaak dat iedereen moet aftasten. Hoe ligt de verhouding? Wat kun je wel en niet zeggen? Het gesprek is waardevol, maar ook spannend en soms wat ongemakkelijk.

Wat er verandert als je samen traint

Hoe anders was dat in de training waarin OR, bestuurder en HR-manager vanaf het begin samen deelnamen. De bestuurder en HR-manager realiseerden zich dat een OR-training ook voor hen waardevol is. Waarom niet samen de kennis opfrissen? En vooral: waarom niet samen in gesprek over hoe je de WOR toepast in de organisatie?

Vanaf het begin ontstond er iets anders. Iedereen zat vanuit dezelfde basis aan tafel. Niet alleen om kennis op te doen, maar ook om verwachtingen uit te wisselen. Dat maakte het gesprek gelijkwaardiger en opener.

Het echte gesprek over samenwerking

De grootste meerwaarde zat uiteindelijk niet in de theorie, maar in het gesprek dat ontstond. De bestuurder en HR-manager hadden net als de OR-leden vooraf de e-learning gedaan en namen volwaardig deel aan de training. Dat zorgde voor een gedeelde basis. Van daaruit konden we het gesprek voeren dat vaak niet of nauwelijks gevoerd wordt: hoe willen we eigenlijk samenwerken?

Vanuit leergierigheid, kwetsbaarheid en openheid ontstond een gesprek over:

  • verwachtingen over en weer
  • de rol van de OR en bestuurder
  • wat goed gaat en wat beter kan

Juist het uitspreken van verwachtingen levert inzichten, begrip en concrete afspraken voor beide kanten op.

Gelijkwaardigheid in de praktijk

Wat mij hierin opviel, is hoeveel het zegt over de houding van de bestuurder. Bestuurders en managers die zich op deze manier kwetsbaar opstellen, laten zien dat ze willen investeren in de samenwerking. Dat ze medezeggenschap serieus nemen. En dat ze de OR zien als gelijkwaardige gesprekspartner.

Tegelijkertijd vraagt dit ook iets van de OR. Want als OR-lid deel je je leeromgeving. Je stelt je open. En je geeft een deel van je eigen tijd voor interne vraagstukken op, om samen te leren. Dat vraagt lef van beide kanten. Maar precies daar ontstaat de basis voor sterke medezeggenschap.

Wat dit oplevert voor de samenwerking tussen OR en bestuurder

Vanuit mijn ervaring is de conclusie helder: samen leren versnelt samenwerking. Door:

  • samen de kaders van de WOR scherp te krijgen
  • verwachtingen en ambities uit te spreken
  • ruimte te maken voor het gesprek over samenwerking

Hierdoor ontstaat er meer wederzijds begrip en duidelijkheid. En dat zie je direct terug in de praktijk. Het ‘bezoekje’ van de bestuurder verandert van een spannend moment naar een logisch onderdeel van een doorlopende dialoog.

Tot slot

Samenwerken tussen OR en bestuurder ontstaat niet vanzelf. Het vraagt aandacht, openheid en soms ook het lef om het gesprek echt aan te gaan. Een gezamenlijke training kan daarin een krachtige versneller zijn. Niet omdat je de wet beter leert, maar omdat je elkaar beter leert begrijpen.

Veelgestelde vragen over samenwerking tussen OR en bestuurder

Moet een bestuurder aanwezig zijn bij een OR-training?

Niet verplicht, maar het kan veel waarde toevoegen. Zeker als het doel is om de samenwerking te versterken.

Wat levert een gezamenlijke training op?

Meer begrip, duidelijkere verwachtingen en een gelijkwaardiger gesprek tussen OR en bestuurder.

Is het niet spannend om dit samen te doen?

Ja, dat kan het zeker zijn. Juist daarom is het waardevol, het opent het gesprek dat vaak uitblijft.

Meer lezen?

Wil je verder aan de slag met samenwerking en invloed als OR? Bekijk ook:

Op de hoogte blijven over de laatste medezeggenschap ontwikkelingen?

1x per maand een nieuwsbrief in je mailbox

Klik om toegang te krijgen tot de login- of registratiekaas