Het OR reglement is voor velen niet de meest spannende literatuur. Toch is het een belangrijk document. Basale bepalingen over de werkwijze van de ondernemingsraad staan beschreven in het reglement. In de praktijk komen we nogal eens verouderde versies tegen. Dat kan tot problemen leiden. Goed dus om je basis op orde te hebben en te zorgen voor een actueel en kloppend OR reglement. In dit artikel 5 veel voorkomende vragen over het reglement van de ondernemingsraad. En kun je een voorbeeld van een OR reglement downloaden die jullie OR kan gebruiken.
Het reglement bevat bepalingen over de werkwijze van de OR. Veel zaken lijken wellicht vanzelfsprekend, maar bij een eventueel toekomstig geschil is het handig als deze zaken duidelijk staan beschreven. In het reglement vind je bijvoorbeeld het aantal zetels van de OR, welke collega’s de OR vertegenwoordigt (is relevant wanneer er bijvoorbeeld op meerdere locaties wordt gewerkt) en wat de zittingsduur is van OR-leden.
De WOR geeft een opsomming van zaken die de OR moet regelen in zijn reglement. Het gaat hierbij om:
• procedure voor verkiezingen en kandidaatstelling
• procedure bij tussentijdse vacatures
• werkwijze van de ondernemingsraad (denk aan wijze van vergadering en besluitvorming, wat en wanneer de OR communiceert met de achterban)
Het korte antwoord is ‘nee’. Het reglement bevat enkel bepalingen over de werkwijze van de OR. Als er afspraken zijn gemaakt tussen bestuurder en OR horen deze in een apart document. Denk dan bijvoorbeeld aan een uitbreiding van de wettelijke bevoegdheden van de OR. Vaak zie je dat het instemmingsrecht van de OR is uitgebreid met een aantal extra personele regelingen dat niet in artikel 27 WOR staat vermeld. Het kan ook gaan om afspraken over faciliteiten van de OR. Denk aan het aantal uren dat OR-leden ter beschikking hebben, trainingsfaciliteiten enz. Al dit soort afspraken horen niet thuis in het reglement, maar in een apart document. De WOR noemt dit een ‘ondernemingsovereenkomst’ (art. 32:2 WOR). Zo’n overeenkomst is overigens een afspraak tussen bestuurder en ondernemingsraad. Dat betekent dat bij het aantreden van een nieuwe OR óf de benoeming van een nieuwe bestuurder, de overeenkomst gewoon van kracht blijft.
Omdat het reglement van de ondernemingsraad alleen de OR zelf bindt, hoeft de bestuurder niet in te stemmen met een wijziging van dit reglement. Het gaat immers over de werkwijze van de OR zelf. Wel is wettelijk voorgeschreven dat de OR de bestuurder de mogelijkheid geeft op de voorgenomen wijzigingen te reageren. In de praktijk is dit niet meer dan logisch en juist aan te bevelen om niet solistisch op te treden, maar het overleg op te zoeken. De bestuurder kan bezwaar maken op een voorgestelde wijziging wanneer hij zo’n wijziging ziet als ‘in strijd met de wet’ of ‘in strijd met een goede toepassing van de wet’.
Nee, dat mag niet. De OR heeft zichzelf als het ware gebonden aan de werkwijze die in het reglement staat. Wanneer je hiervan afwijkt kunnen belanghebbenden bezwaar maken. In het verleden is dit bijvoorbeeld gebeurd bij OR verkiezingen die niet op de juiste wijze waren verlopen. De procedure was in strijd met reglement en werknemers die zich daardoor benadeeld voelden, werden door de rechter in het gelijk gesteld. Het resultaat was dat er nieuwe verkiezingen moesten plaatsvinden. Kortom: veel gedoe waar je niet op zit te wachten.
Het lijkt misschien een grote en ingewikkelde klus maar in de praktijk valt het echt wel mee. Stap 1 is om je reglement er weer eens bij te pakken en door te lezen. Waarschijnlijk vallen je dan al direct een aantal zaken op. Een handig hulpmiddel is het voorbeeldreglement van Loof. Dit document bevalt alle belangrijke bepalingen die nodig zijn voor een goed reglement. Leg deze versie naast die van jullie zodat je kunt bepalen of er wijzigingen noodzakelijk zijn.
Kom je er toch niet helemaal uit of wil je dat een van de adviseurs meedenken met jouw situatie? Neem dan contact op met Loof.