Even over het ‘bezoekje’ van de bestuurder

Recent trainde ik een OR waar vanaf het begin de bestuurder en de HR-Manager mee trainden. En dat is bijzonder (waardevol). Dat ‘bezoekje’ van de bestuurder tijdens een training is dan namelijk een stuk minder ongemakkelijk en juist van grote waarde.

blog geschreven door Karlijn van der Meer, trainer en coach

Traditiegetrouw train ik een (deels) nieuwe OR twee dagen, waar dan later in de training ook de bestuurder ‘op bezoek’ komt. En dat blijft altijd een spannend onderdeel. Vóór de komst van de bestuurder heb ik alleen de OR wegwijs gemaakt in de wereld van de WOR en medezeggenschap. De OR vormt zich tijdens zo’n training eenzijdig een beeld van wat ze kunnen en willen betekenen als OR. En ik krijg een eenzijdig beeld van hoe het er in de organisatie aan toe gaat. Net als ‘hoe de bestuurder is’. Dan sluit in de loop van de training de bestuurder aan. Je voelt hem aankomen: dat is aftasten en soms ongemakkelijk voor alle partijen.

Hoe anders was dat in de training waarin de OR, bestuurder en HR-Manager vanaf het begin samen deelnamen aan de training. De bestuurder en HR-Manager realiseerden zich dat een (W)OR-training ook voor hen nuttig was. Waarom dan niet samen met de OR-kennis opdoen of opfrissen? En vooral: verwachtingen uitwisselen over de toepassing van de WOR in de organisatie.

Geen bezoekje maar een gezamenlijk gesprek over medezeggenschap

Waar zit dan de toegevoegde waarde in? De bestuurder en HR-manager hadden net als de OR-leden vooraf de e-learning gedaan en deden volwaardig mee aan de training. Dit gaat om kennis opdoen. Het meest waardevolle deel kwam toen ik zorgde voor een open gesprek tussen beide partijen. Vanuit leergierigheid, kwetsbaarheid en openheid gingen we dit gesprek aan. Over samenwerken en de rol van de OR en bestuurder daarin. Wat zijn de verwachtingen in de samenwerking die je met elkaar aangaat? Vaak is er geen of slechts een enkele keer dat het gesprek gevoerd wordt over de manier waarop de bestuurder en OR samen willen werken. Maar juist uitspreken wat je als OR(-lid) verwacht en graag anders ziet, levert idealiter inzichten, begrip én afspraken op. Dit geldt natuurlijk ook voor de bestuurder. De invulling van medezeggenschap en de verwachtingen van elkaar werden helder.

Gelijkwaardige gesprekspartners in medezeggenschap

Ik heb bewondering en respect voor bestuurders en managers die zich zo kwetsbaar durven op te stellen. Het toont voor mij aan dat de bestuurder samen met de OR wil groeien in de toepassing van de WOR. Én in het vormgeven van waardevolle medezeggenschap in de organisatie. Je laat als bestuurder direct zien dat je dit als gelijkwaardige gesprekspartner wilt doen, uitgaande van gezamenlijke belangen. En natuurlijk alle complimenten voor de OR-leden die op deze manier hun leeromgeving delen met de bestuurder en daarmee een stukje van hun eigen tijd voor dilemma’s en vraagstukken ‘opgeven’.

Vanuit mijn ervaring is dan ook het advies: dat zouden we/ze vaker moeten doen! Samen de kaders van de wet scherp houden. Wederzijdse verwachtingen en ambities delen. Zo ontstaat waardevolle medezeggenschap.

OR teamtraining

Nog meer blogs bekijken?

Meer lezen over medezeggenschap? Hier vind je al onze blogs over medezeggenschap.

 

Erik Riet Loof training en advies