Vergroot je invloed als or-lid

door erik riet (leestijd 3 minuten)

Als or-lid wil je invloed uitoefenen op het beleid van de bestuurder. Uiteraard wil je dat er serieus gekeken wordt naar jullie adviezen en initiatieven. Maar wat kun je doen wanneer je merkt dat dit niet lukt? Wanneer je standpunt beleefd – maar snel – van tafel wordt geveegd. Wanneer het overleg als het ware tussen je vingers door glipt. Hoe zorg je ervoor dat je op een constructieve manier je invloed kunt vergroten als or-lid?

Invloed vergroten kun je bereiken door écht te luisteren en kijken naar je ontvanger. Soms ben je zo gefocust op je boodschap dat je minder oog hebt voor degene met wie je in gesprek bent. Je let dan vooral op de boodschap die je aan het zenden bent en veel minder op de ontvanger van die boodschap. Wanneer je merkt dat je punt niet overkomt, heeft het doorgaans weinig zin om je punt te herhalen of om het nog krachtiger neer te zetten. Je kunt juist aan invloed winnen door je boodschap af te stemmen op je ontvanger.

Is jouw bestuurder iemand die afgaat op feiten en cijfers? Dan is de kans groot dat hij niet zoveel kan met ‘geluiden uit de organisatie’ of een ‘onderbuikgevoel’ van de or. Zorg dat je de taal van je bestuurder gaat spreken. Kijk dus of je dat onderbuikgevoel bijvoorbeeld in cijfers of feiten kunt uitdrukken.


In 1998 voerden psychologen Simons en Levin een experiment uit. Een jongeman stapte met een plattegrond op een willekeurige voorbijganger af om de weg te vragen. Terwijl de voorbijganger de man vertelt welke richting hij op moet lopen, worden ze aan de kant geduwd door twee mannen die een deur dragen.
Tijdens het passeren wisselt de verdwaalde man met een van de mannen die de deur droeg. En wat gebeurde er? Maar liefst 50% van de mensen ging gewoon door met het uitleggen van de weg. Zij zaten zo in hun verhaal dat ze niet door hadden dat hun gesprekspartner ondertussen iemand anders was geworden. Het deurexperiment van Simons en Levin is te bekijken op YouTube.


(her)ken de stijl waarmee je je invloed vergroot

Maar hoe doe je dat dan, je boodschap afstemmen op de ontvanger? Allereerst: ken u zelve. Als het gaat om beïnvloeden kun je grofweg vier verschillende stijlen onderscheiden: stellen, redeneren, enthousiasmeren en ondersteunen. Geen enkele stijl is goed of fout, beter of slechter. Het gaat erom dat je in staat bent om de meest effectieve stijl in te zetten in een bepaalde situatie. Je wint aan invloed op het moment dat je in staat bent om flexibel te schakelen tussen de verschillende stijlen.

Het is dus noodzakelijk dat je je bewust wordt van je eigen stijl. Ieder mens heeft van nature één of twee voorkeursstijlen. Als je van jezelf weet welk gedrag je van nature makkelijk laat zien, biedt dat de ruimte om actief te gaan experimenteren met andere stijlen.

Ben jij van de feiten en de cijfers? Dan zal je waarschijnlijk een voorkeur hebben voor de stijl ‘redeneren’. Heb je echter iemand tegenover je zitten die erg geëmotioneerd is, dan zul je met deze stijl weinig effectief zijn. Zinvoller is dan om te schakelen naar de stijl ‘ondersteunen’. Maar ben je in een situatie die vraagt om een snelle beslissing, of wil de ander weten waar hij/zij precies aan toe is, dan is ‘ondersteunen’ juist weer niet effectief en kun je beter ‘stellen’ of ‘redeneren’ inzetten. Kortom: vergroot je invloed door je steeds af te vragen: met welke stijl bereik ik het grootste effect bij mijn gesprekspartner?

Leer je eigen stijl kennen bij Loof

Ook benieuwd naar jouw voorkeursstijl en welke stijl je het beste kunt inzetten in verschillende situaties? Volg een van onze trainingen die gericht zijn op het vergroten van je invloed als or-lid.

Erik Riet is trainer bij Loof, lees meer over hem op onze trainerspagina.

delen:

Nog meer blogs bekijken?

Loof blogt regelmatig over medezeggenschap. Uitleg, inspiratie en handige tips op relevante thema’s. Hier vind je al onze blogs over medezeggenschap.

Erik Riet Loof training en advies

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen met tips en adviezen, onze nieuwste blogs, aankondigingen voor webinars of de nieuwste podcast.

Ik wil graag maandelijks inspiratie en informatie over de volgende onderwerpen: